fbpx

Grote verandering in e-mailmarketing: Gmail Predictive Unsubscribe

17 april 2019
17 april 2019 Mayke van Gerven

Emailmarketing moet steeds creatiever. Heb je het afgelopen jaar alle wijzigingen in Gmail opgemerkt? Google is druk bezig geweest met het upgraden van de Gmail-app met een visueel redesign en andere handige functies, zoals een “vertrouwelijke modus” en “slimme antwoorden”.  Hierbij moet je de tweefactor authenticatie gebruiken om bepaalde mails te bekijken. Maar een nieuwe functie wekt bezorgdheid op bij e-mailmarketeers (e-mailmarketing): voorspellende afmelding.

Manier om de “rommel” in de inbox te verminderen

Gmail zal proactief aanbevelen aan gebruikers om zich af te melden voor mailinglijsten waar ze de afgelopen tijd niet mee bezig zijn geweest. Op die manier zal de “rommel” in de inbox verminderen. De suggesties van Gmail zijn gebaseerd op belangrijke informatie. Zoals hoeveel e-mails een gebruiker ontvangt van individuele afzenders en hoeveel van deze e-mails ze daadwerkelijk openen.
Wanneer mensen dus veel marketing-e-mails van een bedrijf ontvangen en nooit met hen in contact komen, vraagt de Gmail-app gebruikers automatisch om zich af te melden in een poging hen te helpen hun inbox te optimaliseren. Dit betekent dat afmelden niets meer kost dan een eenvoudige klik. Gebruikers hoeven geen e-mail te openen om een afmeld link te vinden om dit te doen.

Veel e-mailmarketeers vrezen dat deze veranderingen de mogelijkheden om hun publiek te bereiken zullen belemmeren. En hun abonneelijsten onterecht zullen inkorten. En ze zijn bang dat andere e-mailserviceproviders zoals Yahoo! soortgelijke app-functies zullen ontwikkelen. Maar voordat je in paniek raakt! Weet dat marketingautomatisering je kan helpen om deze mensen te binden- en ze op je mailinglijst te houden. Maar je emailmarketing moet steeds creatiever worden.

Onthoud dat het belangrijkste doel van e-mailmarketing altijd is om mensen ertoe te brengen je e-mails te openen en ermee bezig te houden. En niet om niet betrokken- en ongeïnteresseerde abonnees voor altijd op je lijst te houden. Een ongeopende e-mail helpt niemand.

Betrokkenheid van doelgroepen is de sleutel

Het doel van de afmeldfunctie van Gmail is niet om ieders marketinginspanningen te vernietigen. Integendeel, het geeft bedrijven een ultimatum:

“Betrek je publiek of we helpen hen zich af te melden.”

Marketingautomatisering stimuleert betrokkenheid van doelgroep. Dus wat kun je doen om je abonnees te betrekken? Een van de belangrijkste voordelen van marketingautomatisering is dat je hiermee de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste persoon kunt sturen. Of het nu gaat om een lead-verzorgende e-mail dat een stukje inhoud biedt op basis van het specifieke productbelang van een abonnee, of een gepersonaliseerde follow-up e-mail na een verkoopdemonstratie. Het gaat erom dat je precies weet waar een lead in uw pijplijn zit. Het is van uiterst belang dat het bericht voor diegene waardevol moet zijn.

Hier zijn enkele specifieke manieren om marketingautomatisering te gebruiken om echte waarde aan uw publiek te bieden, met het oog op betrokkenheid, zodat zij niet zullen worden gevraagd zich af te melden.

1. Maak gepersonaliseerde berichten

Hoe relevanter je bericht is voor individuele abonnees, hoe groter de kans dat zij zich gaan betrokken gaan voelen. Gebruik je marketingautomatiserings platform om gegevens over leads te verzamelen. Zoals demografische gegevens en bekende kenmerken. Zodat je de doelgroep kunt segmenteren in dynamische lijsten en waardevolle inhoud kunt maken die aansluit op hun individuele behoeften. Met functies zoals persona’s, dynamische inhoud en A / B-testen beschik je over alles wat je nodig hebt om hyperpersoonlijke berichten voor elk segment van uw doelgroep te maken.

2. Verzend gedragsgebaseerde e-mails

Naast het maken van de juiste boodschap, is het van cruciaal belang om elke e-mail op het juiste moment naar een koper te sturen. Het moet passen in de unieke “customer journey” van een koper. Om dit te bereiken, heb je inzicht nodig in elke betrokkenheid bij je merk en niet alleen e-mailbetrokkenheid.

Een volledig geïntegreerde oplossing voor marketingautomatisering stelt je in staat om op basis van hun bekende acties gedrags-gebaseerde e-mails naar elke abonnee te sturen. Zoals hoe ze omgaan met je website en sociale kanalen, of op basis van hun laatste gesprek met een verkoper. Met marketingautomatisering kun je stoppen met het gebruik van versnipperde informatie. In plaats daarvan kun je leads  realtime volgen in elke fase van de trechter, zodat je een bericht kunt verzenden dat optimaal getimed is voor conversie.

3. Optimaliseer het email-volume

Overdrijven is een van de meest voorkomende fouten die e-mailmarketeers maken. In plaats daarvan is het verminderen van niet-gekoppelde abonnees met minder e-mails en een hogere open-rate de juiste keuze. Het verzenden van te veel e-mails of de verkeerde soort e-mails kan je publiek irriteren in plaats van ze te koesteren in klanten. Als iemand zich aanmeldt voor uw nieuwsbrief, begin dan niet met het verzenden van 10 verkoop-e-mails per week. Lever wat ze hebben ondertekend en optimaliseer voor volume. Gebruik analyses van je e-mailcampagnes om de juiste balans te vinden voor interactie met je publiek.

4. Schakel abonnees opnieuw in voordat ze worden uitgeschakeld

Tegen de tijd dat abonnees stoppen met het lezen van je e-mails, is het misschien te laat om opnieuw contact met hen op te nemen. Het is beter om op belangrijke punten contact te maken met je doelgroep. En hen geïnteresseerd te houden in je bedrijf, voordat ze worden uitgeschakeld.

Er zijn veel handige analytische functies die je kunt gebruiken om te bepalen of abonnees zich waarschijnlijk bezighouden met je e-mails. Je marketingautomatiserings platform zou in staat moeten zijn om de bezettingsscores voor individuele abonnees te kunnen berekenen naast het aantal klikken, inclusief websitebezoeken, opvullingen, sociale activiteiten enz. Uitendelijk moet je emailmarketing moet steeds creatiever worden.

Betrokkenheid houden is het belangrijkste marketingdoel

Gmail heeft zijn afmeldfunctie op basis van voorspelling, uitgerold om inboxen minder vol te maken. Dit is eigenlijk geweldig nieuws voor serieuze marketeers. Het is nu gemakkelijker voor mensen om promotionele e-mails van vervelende of “spammy” bedrijven te verwijderen. Zodat je waardevolle boodschap meer opvalt in minder drukke inboxen.

Er zijn veel belangrijke prestatie-indicatoren om op te focussen als een marketeer, zoals websiteverkeer, verkoop en conversies. En het is gemakkelijk om betrokkenheid te verlagen als een secundaire indicator van marketingprestaties. Maar in werkelijkheid is dit de kernmaat waarom het allemaal draait! De afmeldfunctie van Gmail is slechts een belangrijke heads-up voor marketeers om aan te geven hoe belangrijk betrokkenheid tegenwoordig is voor e-mailmarketeers. Emailmarketing moet steeds creatiever!

Auteur: Jon Marburger (head of product SharpSpring)

Overweeg je marketing automation te gaan gebruiken?

Vergelijk de verschillende Marketing Automation tools

Met een ruime keuze aan Marketing Automation software kan het een grote opgave lijken om de juiste tool voor je organisatie te vinden. Klikss stelt een handig vergelijkingsrapport ter beschikking. Hierbij krijg je in één oogopslag een overzicht van de top 6 Marketing Automation tools. Voor welk marketingtool ga je kiezen? SharpSpring, Hubspot, Act-on, Marketo, Infusionsoft of Pardot?

Download hier het vergelijkingsrapport

Vul het formulier in en ontvang het vergelijkingsrapport!