fbpx

Waar gaan we heen? Onze marketingtrends en uitdagingen 2020

21 februari 2018
21 februari 2018 Jan Steur

Waar gaan we heen met ons bedrijf?

Het gebeurt me nogal eens dat een vriend, kennis of familielid aan me vraagt: Wat doet je bedrijf nu eigenlijk? En wat maakt je speciaal? Maar vooral de vraag: “waar ga je heen? En wat zijn de marketingtrends?
Op de eerste twee vragen kun je meteen een antwoord geven, dat is immers je dagelijkse werk. Maar de vraag “waar ga je heen” houdt ons veel meer bezig! Want er is één ding waar we zeker van kunnen zijn en dat geldt niet alleen voor marketing; dat het leven en ook marketing voortdurend aan verandering onderhevig is.

Marketingtrends in de gaten te houden

Technologie zorgt er mede voor dat marketing steeds in beweging blijft. Big Data en Kunstmatige intelligentie hebben hun intrede al flink gedaan. De mogelijkheden worden groter en je moet als marketing bedrijf goed op de hoogte zijn van de nieuwste tools en platformen om te kunnen bepalen waarmee je het verschil kunt maken, of het een duurzame of zeer tijdelijke verandering is maar vooral; wat heeft onze klant er aan?
Social media is één van de belangrijkste communicatiemiddelen geworden. Er wordt meer en meer verwacht dat social media persoonlijker wordt. Technologie lijkt het misschien afstandelijker te maken maar biedt juist mogelijkheden om te voldoen aan meer persoonsgerichte verwachtingen.

Zonder twijfel zal digitale marketing in 2018 maar ook de jaren daarna blijven evolueren – aan de ene kant hele persoonlijke communicatie en aan de andere kant een verhoogde afhankelijkheid van automatiseringsprocessen.

Het is goed om de trends in de gaten te houden. Natuurlijk de trends van 2018, dat jaar is immers al begonnen maar ook de trends richting 2020. Wij hebben uit een aantal bronnen verschillende trends gehaald. Vervolgens hebben we gekeken of wij met een trend iets willen of kunnen doen, maar nog meer; wat levert het onze klant op?!

Een aantal marketingtrends voor 2018 op een rij

1. Marketingactiviteiten integreren in de klantlevenscyclus
2. Personalisatie integreren in de gebruikersreis / klantervaring
3. Sociale berichten-apps integreren in communicatie
4. Video integreren in de customer journey
5. Contentmarketing integreren in de customer journey met behulp van een customer engagement-strategie
6. Integratie van marketingtechnologie
7. Integratie van bronnen voor digitale marketinginzichten
8. Account based marketing

Geen van deze marketingtrends zijn echter bijzonder nieuw, dus het is moeilijk om ze te beschrijven als nieuwe trends of innovaties. Het valt wel op dat integratie “het thema is” van 2018! Uit onderzoek naar het beheer van digitale marketing blijkt dat 6% van de bedrijven dacht het integratieproces volledig op orde was.
En hoe zit het dan met de trends naar 2020? Bieden die dan wel veel nieuws?

Een aantal trends voor 2020

1. Tegen 2020 zal meer dan 50% van de commerciële inhoud worden gecreëerd buiten marketing.
2. Big Data wordt uiteraard een van de belangrijkste woorden voor marketing 2020.
3. Marketing zal een deel van uw verkoopbudget innemen.
4. B2B-marketeers zullen meer besteden aan marketingtechnologie.
5. De focus zal verschuiven van het verkrijgen van nieuwe klanten naar het behouden van bestaande klanten.
6. Bedrijven zullen hun inspanningen veel meer richten op het personaliseren van de boodschappen. Een persoonlijke boodschap spreekt meer aan . Daarnaast wordt het aankoopgedrag vooral ook bepaald door mensen om je heen met goede of minder goede ervaringen. De wereld wordt echt leuker!
7. Team Enablement zal cruciaal om succesvol te zijn.
8. Op Persona gebaseerde marketing zal van fundamenteel belang zijn voor het stimuleren van groei.
9. Marketingactiviteiten integreren in de klantlevenscyclus.

Wat zien wij als de belangrijkste aandachtspunten?

De vraag is niet wat de volgende trend is, maar hoe je de organisatie inricht zodat je klaar bent om relevante nieuwe trend op te pakken. We zullen hierbij de drie voor ons belangrijkste trends bespreken en waar wij de grootste uitdagingen zien liggen:

1. Relevant en persoonlijk

Marketing en verkoop zullen hun manier van werken en benaderen van de klant moeten veranderen, omdat het versturen van dezelfde boodschap naar iedereen niet meer werkt. Nieuwe technologie kan de klantbeleving verhogen. Het voelt misschien goed om een massamail te versturen, maar de impact zal laag zijn. Om op te vallen moet je boodschap relevant en persoonlijk zijn. Timing wordt steeds belangrijker maar vooral het leren kennen van je prospects en klanten.

2. Marketing zal een deel van uw verkoopbudget innemen

Marketingautomatisering is belangrijk omdat het koopproces is veranderd. Tegenwoordig neemt marketing een groter deel in van het koopproces omdat potentiele klanten steeds vaker online zoeken en zich oriënteren wanneer het hem/haar uitkomt. Van marketeers wordt verwacht dat zij de komende jaren de volledige controle over de klantervaring zullen hebben.

3. B2B-marketeers zullen meer besteden aan marketingtechnologie

Door alle informatie uit contactmomenten met de klant, sociale media, blogs en dergelijke te combineren ontstaat er een compleet beeld van de koper. In 2020 zal een platform, waarop informatie vanuit alle kanalen binnenkomt het verschil maken. Dit levert namelijk veel tijdswinst en efficiëntie op. Multichannel-strategieën zijn op deze wijze ook eenvoudiger te managen. Je ziet dat in 2018 verschillende platformen als CRM en Marketing Automation geïntegreerd worden. Deze systemen maken het mogelijk om altijd en overal toegang te krijgen tot data en daarmee de samenwerking tussen marketing, verkoop en relatiebeheer te versterken.

Neemt niet weg dat het opzetten van een constructieve samenwerking tussen sales en marketing de juiste eerste stap is. Laten we voor 2018 daarom starten met marketing en sales alignment: Smarketing!

Ebook strategie met ballen

Smarketing: welke gevolgen dat heeft voor de samenwerking en het koopproces.

 

, , ,