Online marketing uitbesteden of zelf doen? Het is een vraag die veel bedrijven bezighoudt. Er wordt binnen je eigen organisatie geen kennis opgebouwd over marketing en uitbesteden brengt kosten met zich mee. We geven je 5 redenen waarom het uitbesteden van online marketing een effectieve investering kan zijn.
1. Allround expertise
Online marketing bestaat uit vele takken. De meest succesvolle campagnes zijn vrijwel altijd ontwikkeld door een groep specialisten, in plaats van een individu. Zo heb je Google Ads, social media marketing, e-mailmarketing, strategie, marketing automation en ga zo maar door. Als je voor al die disciplines een interne kracht moet aannemen, dan lopen de kosten alsnog aardig op. Er bestaan zeker allround marketeers die een aantal van deze kanalen onder de knie hebben, maar je kunt onmogelijk alle taken bij één persoon neerleggen. Het kan dan voordeliger zijn om per discipline enkele uren per maand in te kopen bij een online marketingbureau.
2. Kostenefficiënt
Een volledig gespecialiseerd team kan vaak voor een lager budget worden ingeschakeld als een fulltime medewerker. Bovendien haal je zo meerdere disciplines in huis. Het voordeel van online marketing is dat je maximaal controle hebt over het budget. Je kunt precies instellen hoeveel budget per dag of per maand besteed mag worden. Leg ook vast dat eventueel meerwerk door het bureau altijd eerst vooraf wordt overlegd. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
3. Lastenverlichting
Door online marketing uit te besteden houden jij en je team tijd over om bezig te zijn met jullie kerntaken. Vaak krijgt een medewerker een paar uurtjes ‘marketing erbij’ in zijn of haar takenpakket. Die uren schieten erbij in omdat ze weinig prioriteit hebben ten opzichte van de kerntaken off ze worden halfslachtig uitgevoerd. Daarnaast heeft de medewerker geen tijd om kennis over die nieuwe marketingtaken op te doen. Door je marketing uit te besteden bespaar je dus tijd en profiteer je bovendien van de up-to-date kennis van marketingexperts.
4. Combineren is mogelijk
Als je graag intern je online marketing wilt gaan oppakken, maar dit op korte termijn niet realistisch is, dan is het een idee om samen te gaan werken met een online marketingbureau dat bereid is om kennis te delen en jouw medewerkers op te leiden. Zo kun je snel van start met marketing en ondertussen stoom je je eigen team van marketeers klaar.
5. Specifieke marketingtools
De beste tools voor online marketing, betaalde advertentiecampagnes en Google analyses zoals SEO tools, zijn over het algemeen te duur voor kleine en middelgrote bedrijven. Voor gespecialiseerde online marketing bureaus is het beschikken over dergelijks tools echter een absolute must. Zij hebben alle benodigdheden voor jouw campagnes in huis.
Twijfel je nog wat voor jou de beste oplossing is? Neem dan gerust contact met ons op! We denken graag met je mee!