Van Champagne tot Marketingcampagne
Je bent het jaar 2019 weer enthousiast ingegaan en je popelt om weer potentiële klanten binnen te gaan halen. En wat is er dan mooier dan het opzetten van een online marketingcampagne!
Dat kan als onderdeel van een groter geheel; het marketingplan! Maar kan ook prima werken om je bedrijf meer bekendheid te geven of de potentiële klant bewust te maken van een bepaald product of dienst, dat je uit wil lichten.
Uiteraard wil je succesvol zijn met je campagne. Wij helpen je hier graag bij!
Je vindt hieronder een aantal stappen waar je aan kunt denken bij het opzetten van een campagne.
1. Wat wil je bereiken met je campagne
Je start een campagne met een of meer doelen. Het bepalen van de doelen is erg belangrijk. Maak je doelen zo concreet mogelijk. Moet dat S.M.A.R.T.? Ja dat mag! Doe dit in iedere geval slim en zorg voor haalbare doelstellingen. Wil je nieuwe markten gaan benaderen? Wil je meer loyaliteit bij klanten bewerkstelligen en meer ambassadeurs voor je bedrijf creëren? Probeer je upsell of cross-sell bij bestaande klanten. Wees duidelijk over de doelen die je campagne aansturen. Alleen dan weet je hoe je het succes kunt meten.
2. Wat wil je weten en hoe ga je dat meten?
De resultaatgebieden, wat je wil meten, zijn erg afhankelijk van de doelen. Hoe beter de doelen omschreven zijn, des te beter kunnen de resultaat gebieden bepaald worden. Welke statistieken ga je gebruiken? Hoe weet je of je marketingcampagne geslaagd is of niet?
Stel dat een van je marketingdoelstellingen is: “30 nieuwe contacten in mijn database in drie maanden”. Dan ga je meten op het aantal nieuwe contacten (leads). Daarmee bepaal je het succes van je marketingcampagne.
Voor het bijhouden van online marketinginspanningen kun je een sales & marketing platform als SharpSpring gebruiken. In deze tool kan niet alleen goed gemeten worden maar kunnen ook de leads automatisch worden opgevolgd. De meetbaarheid in zo’n tool is een stuk eenvoudiger!
Wanneer je een campagne opzet moet je geduldig zijn. Verwacht niet direct resultaten maar ga voor een lange termijn. Uiteindelijk word je geduld beloond!
3. En wat mag het allemaal kosten?
Voor je aan de slag kunt met het ‘leuke’ deel van de campagne, moet je eerst even naar de cijfertjes kijken. Je wil met een campagne in ieder geval de kosten daarvan terug verdienen, tenzij je kiest voor naamsbekendheid (dat is natuurlijk moeilijker vast te stellen).
Een belangrijke graadmeter is de kosten per lead. De hoogte hiervan hangt samen met je gemiddelde orderbedrag. Als dit een laag bedrag is, moet je veel klanten binnenhalen om de kosten per lead terug te verdienen. Maak dus altijd een afweging of en hoeveel een marketingcampagne je waard is.
Een campagne kan lang online blijven staan. De opbrengsten van het eerste halfjaar zijn daarom vaak niet bepalend.
4. Bepaal je doelgroep
Als je je richt op de juiste doelgroep, richt je je op de mensen die van je zullen kopen en de problemen die je kunt oplossen voor deze doelgroep. Het hebben van dit soort focus betekent dat je je doelen niet uit het oog verliest of tijd en geld verspilt aan diegenen die niet de behoefte hebben die je wilt vullen. Begin met het uitzoeken van welke problemen je product of dienst zal helpen oplossen. Welk thema is echt aansprekend voor je doelgroep? Gaat je oplossing tijd besparen of meer productiviteit opleveren? Waarom ben je het beste in staat om dit pijnpunt van de klant aan te pakken? Als je dit hebt verduidelijkt, kijk dan eens goed naar de mensen die een oplossing voor dat specifieke probleem zoeken: is dit bijvoorbeeld van invloed op geslacht, leeftijd, locatie en beroep? Of al vastgestelde persona?
5. Je content matchen met je doelgroep
Tot nu toe zijn we alleen maar bezig geweest met het opstellen en instellen van de campagne. Maar hoe krijg je je doelgroep warm voor je bedrijf, je product of je dienst. Wat maakt je uniek? Dit is het hart van de campagne; je content! Dit is de reden waarom je potentiële klanten geïnteresseerd raken, dit is waarmee je ze boeit. Je maakt dus keuzes voor de inhoud maar ook hoe het eruit moet zien, de vorm. Wil je dat doen met blogs, whitepapers, e-books, emailings, video’s, trendrapporten of podcasts? Belangrijk is hier dat je je doelgroep kent. Maar ook wat je wil uitstralen. Als je doelgroep geen video’s kijkt, heeft het weinig zin om deze te maken. Naast het bepalen welke content en vorm ga je ook bepalen op welk moment de content in de campagne beschikbaar moet zijn (contentmapping).
6. Hoe bereik ik mijn klanten?
Ga je kanalen als linkedin, facebook of twitter (social) of youtube gebruiken? Of ga je paid media (Google adwords) inzetten. Of toch emailmarketing? Of allemaal? En op welk moment?
De keuzes die je hier maakt zijn afhankelijk van je doelgroep (wat hen interesseert) en je content stukken die je beschikbaar hebt.
7. Maak een tekening van de campagne
Het is altijd goed om je campagne te visualiseren. Werk de campagne uit in een schema zodat je een duidelijk overzicht krijgt van de stappen, de content, de rapportages en meetpunten. Denk ook aan Call-to-Action, bedankpagina’s en een bedankmail.
8. Aan de slag met content!
Er zijn al keuzes gemaakt over welke content je nodig hebt en in welke vorm. Nu kun je aan de slag met het maken van de content. Hierin zit het meeste werk en ook de hoogste kosten. Dus begin hier tijdig mee. Zorg dat de content wat opmaak betreft allemaal binnen de campagne past. Je doelgroep moet de opmaak herkennen als onderdeel van de marketingcampagne.
9. Inrichten van je marketingcampagne
Indien een marketing automation platform aanwezig is het natuurlijk verstandig daar de campagne in te richten. Denk hierbij aan het maken van lijsten, emails, formulieren, landingspagina’s en rapportages. Een goed marketing automation platform geeft ook de mogelijkheid tot geautomatiseerde flows. Zorg dat je de campagne goed hebt ingericht! Ben voorbereid!
10. Heb je nagedacht over de opvolging?
Denk na over de opvolging van de leads die de campagne oplevert. Dit moet je afgestemd hebben met het salesteam? Wanneer is het een hot lead? En wie gaat de leads nabellen? De samenwerking met het salesteam is hierbij heel erg belangrijk.
11. Test de campagne
Voordat je de campagne van start gaat is het belangrijk de verschillende onderdelen goed na te lopen en te testen. Je wil immers niet dat je potentiële klanten e-mails van slechte kwaliteit ontvangen, formulieren gebruiken die niet helder zijn of dat de campagne (indien geautomatiseerd) niet goed doorloopt.
Zijn de resultaten goed, dan is er maar één ding te doen! STARTEN
12. Enthousiast worden van je marketingcampagne
Het is goed maar ook leuk om tijdens de campagne je resultaten bij te houden en zo nodig bij te sturen. Dat zorgt ervoor dat de campagne succesvol wordt en blijft. Is je campagne succesvol? Ga terug naar je marketingdoelstellingen en meet wat je hebt gekozen om te meten om het succes van de marketingcampagne te bepalen. Nadat je de resultaten van uw campagne hebt gemeten, kun je beslissingen nemen over de marketingstrategieën die je hebt gebruikt voor toekomstige campagnes.
Ga aan de slag!
Onze stappen kunnen je helpen maar je moet het ook gewoon gaan doen! Juist door je ervaringen worden de campagnes beter en meer succesvol en leidt de Campagne tot Champagne! Heel veel plezier en succes!
Tip: Hoe voorkom je dat de leads uit je campagne je weer ontglippen? Download hier dan de whitepaper leadgeneratie.