Marketing Automation: Samenwerking tussen sales en marketing

7 juli 2017
7 juli 2017 Jan Steur

Ook herkenbaar in je organisatie; de clichématige discussies tussen marketing en sales? Waar marketing aangeeft dat het schort aan proactieve en klantgerichte opvolging. Daar geeft sales aan geeft dat de leads van onvoldoende kwaliteit zijn. In veel bedrijven zijn marketing en sales nog twee aparte afdelingen die gescheiden van elkaar functioneren.

Een goede onderlinge afstemming en samenwerking is het grootste probleem. Marketing automation zorgt al snel voor meer nieuwe klanten met minder leads, een hogere omzet en beter klantbehoud.

Marketing én Sales automation

Zo zijn marketing automation pakketten voorzien van een uitgebreid funnel overzicht en mogelijkheden die de sales activiteiten automatiseren en tegelijkertijd effectiever maken. Het ondersteunt de hele aankoopreis, van het eerste contactmoment tot aan het sluiten van de deal. De afdeling marketing is met name in het eerste gedeelte actief: leads genereren, kwalificeren en prospects met relevante informatie dichter naar de aankoopbeslissing brengen.

Aankoopreis

Aan het bezoekersgedrag kun je ook afleiden in welke fase van de aankoopreis een lead zich bevindt. En op basis daarvan worden de ‘warme’ leads die dichtbij de aankoopbeslissing zitten overgedragen aan sales.

Door de de inspanningen van marketing via marketing automation zie je alle voorgaande interacties en contactmomenten met de leads. Je weet precies wanneer een lead op welke landingspagina is binnen gekomen. Bovendien welke mails er zijn gestuurd, wanneer er is gebeld en tot welke acties dit geleid heeft. Dus vooral ook wat de lead echt belangrijk vindt.

Automatisch effectiever

Natuurlijk moet de sales de lead bellen en een afspraak maken. Maar met de kennis die er al is van de lead wordt het gesprek een stuk eenvoudiger. Kortom: ‘Marketing automation is een tool die sales helpt om een lead optimaal te bedienen in alle fases van de Buyer Journey en Customer Journey.’

Geen tijd kwijt zijn aan leads die nog niet klaar zijn

In dit hele proces is leadscoring een belangrijk item. Hoe meer interactie, hoe meer punten en hoe meer punten hoe ‘heter’ de lead. Bij een bepaald aantal punten krijgt de verantwoordelijke sales een notificatie. De lead is kansrijk is voor sales opvolging. Op deze manier zijn sales alleen bezig met het opvolgen van gekwalificeerde leads. Hierdoor zijn ze geen tijd kwijt zijn aan leads die nog niet klaar zijn voor een aankoopbeslissing. Nu is de taak aan sales om deze lead goed op te volgen zodat hij uiteindelijk in de pipeline terecht komt en de deal wordt geclosed.

Het vullen van de sales pijplijn

Met marketing automation voor het genereren van leads heb je op ieder gewenst moment een goed beeld van het totaal aantal leads dat in de sales pijplijn zit. Je kunt op persoonsniveau inzien in welke status de potentiële klant zich bevindt. Wanneer je organisatie gebruik maakt van marketing automation kunnen sales zich beter voorbereiden op de interesses van je toekomstige klant. Dit doordat de sales voorafgaand aan het verkoopgesprek het klikgedrag goed kan analyseren. Dit biedt een groter kans tot aankoop van uw product of dienst.

Wil jij ook een keer over de leadgeneratie mogelijkheden voor jouw bedrijf of organisatie praten? Neem dan online contact op met ons, dan gaan we graag een gesprek aan! Of bel ons op +31(0)40 298 40 47. Misschien ook handig: download hieronder het Ebook!

Ebook strategie met ballen

Leer hoe de rollen van sales en marketing zijn veranderd en welke gevolgen dat heeft voor de samenwerking en het koopproces.

Download het Ebook “Strategie met ballen”

,