Conversational marketing: wat is het? En wat zijn de voordelen?

12 mei 2020 Mayke van Gerven

Wil je de ervaring van jouw bezoekers en klanten verbeteren wanneer ze iets op jouw site zoeken? En wil je ervoor zorgen dat ze helemaal tevreden zijn als ze weggaan, maar wel bereid zijn terug te komen? Welkom in de wereld van conversational marketing!

Wat is conversational marketing?

Conversational marketing is een nieuwe marketingmethode die volledig steunt op chatbots en live chat. Met conversational marketing geef je websitebezoekers die dat willen, meteen de kans om met jou in gesprek te gaan. In plaats van een formulier gebruik je een chatbot om bezoekers  content of een demo aan te bieden. Eenmaal in gesprek met de bezoeker, kun je aanvullende vragen stellen om de lead te kwalificeren of misschien heeft hij/zij zelf al wel hele concrete vragen. Zo laat je de keuze aan de lead zelf om de volgende stap te zetten.

Waarom is er een behoefte aan conversational marketing?

Een eenvoudig antwoord is dat je wilt dat jouw bedrijf een hogere klanttevredenheid behaalt en dat je ervoor wilt zorgen dat elke klant die via een kanaal komt dezelfde interactieve koopervaring krijgt.

Maar wat zijn chatbots precies?

Over het algemeen is een bot een software applicatie die online een geautomatiseerde taak uitvoert. Maar in de context van deze blog zijn het op AI-gebaseerde programma’s die gesprekken kunnen simuleren via een chat met een klant.  Via de chatbot kan je bezoekers helpen om bijvoorbeeld een product te vinden dat ze nodig hebben of een bestelling te plaatsen.
Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie in technologie, waarbij een app zelflerend werkt en de resultaten aanpast op basis van consumentengedrag. En de bezoeker bovendien een zeer persoonlijke ervaring biedt.

Dus wat zijn de voordelen van chatbots?

  1. Ondervangen van de verandering in de traditionele marketing funnel:
    Kopers verwachten vandaag de dag dat hun vragen real-time beantwoord worden. En ze willen een verkoopgesprek starten wanneer het hen uitkomt en niet altijd meer een formulier in vullen. Nu moeten bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienstverlening én bovendien direct met je in contact wil komen, een formulier invullen. Of zelf bellen, wat vaak toch een drempel vormt. Een chatbot is dan een mooie oplossing.
  2. Meer verkopen tegen lagere kosten: het gebruik van Chatbots heeft bewezen de inkomsten te vergroten door efficiënte klantondersteuning zonder enige menselijke steun. Ofwel hyper-personalisatie. Wanneer klanten het gevoel krijgen dat ze worden begrepen, zijn ze meer geneigd om trouw te blijven aan je merk.
  3. Beter merkimago: wanneer je klanten zien dat je bedrijf gebruik maakt van de nieuwste technologie om de beste service te leveren, gaan ze je nog meer vertrouwen. En dit leidt tot een betere branding.

Ben je er klaar voor?

Bots zijn een geweldige manier om de betrokkenheid van klanten te vergroten en kopen dynamisch en leuk te maken. Onze marketing automation tool SharpSpring levert ook een chatbot die je op jouw website kunt plaatsen. Je hebt dus alles bij de hand. Wil je ook eens een kijkje nemen? Vraag dan een demo bij ons aan!