fbpx

CRM, online marketing, nieuwe leads; orde in de marketing voor de bouw!

23 maart 2018
23 maart 2018 Mayke van Gerven

De bouwmarkt is een markt, waarin de keuze voor de bouwer veel bepaald wordt door mond-op–mond reclame; “ons kent ons”. Dat is al lang zo en er is niets mis mee. Een keuze voor een bouwbedrijf werd en wordt daar vaak op gebaseerd. Dat is in deze “online” tijd niet meer voldoende, ook niet in de bouw. Een bouwbedrijf moet zich naast mond-op-mond reclame ook online onderscheiden! Maar zijn ze daar klaar voor? En hoe onderhoud je je klanten? (CRM bouw)

Online onderscheiden in de bouw

Je moet je als bouwbedrijf dan ook online gaan onderscheiden. En dat betekent dat je meer marketing moet gaan bedrijven. De afgelopen jaren heeft de bouwnijverheid te weinig een inhaalslag gemaakt qua digitalisering. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de digitalisering van de bouw nog niet door de hele keten gevolgd wordt. Om echt de versnelling die noodzakelijk is te maken zal de hele keten mee moeten gaan met de nieuwste ontwikkelingen.

Klanten oriënteren zich online 

Veel kleinere bouwbedrijven vinden online marketing niet belangrijk. Terwijl zoekresultaten van Google laten zien dat consumenten wel degelijk online op zoek gaan naar informatie over de producten en diensten die de sector te bieden heeft. Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten raadpleegt klantbeoordelingen bij de oriëntatie op aanschaf van producten of diensten en dat geldt ook steeds meer voor de bouw. Door beschikbaarheid van bouwreview sites als  bijvoorbeeld “Bouwnu” en “Werkspot” wordt de toegankelijkheid voor de consument groter maar ook de keuzes. Mond-op-mond reclame is dan echt niet genoeg. Online marketing is cruciaal bij het vergroten van naamsbekendheid. En hoe onderscheid je jezelf?

Werk hebben en werk houden

De uitdaging om voldoende werk binnen te halen en succesvol te blijven blijft groot en wordt steeds groter. De markt is conjunctuur gevoelig en fluctueert nog al. Nu bestaan betekent nog niet dat je volgend jaar nog bestaat. Goede producten en innovaties worden zonder goede marketing meestal geen succes.  Die situatie maakt marketing voor veel bouwbedrijven belangrijker dan ooit om je naamsbekendheid te vergroten, nieuwe klanten te bereiken en nieuwe opdrachten binnen te halen. Uiteindelijk wil je niet alleen nu werk maar juist ook weten of je in de toekomst genoeg werk hebt. Daarvoor moeten je bedrijfssystemen wel meegroeien om alle informatiebehoeften goed te ondersteunen. Het is niet vreemd dat er in de bouw nog veel met papierenformulieren en bonnen wordt gewerkt, met als gevolg het maken van fouten. Als je processen op een slimme manier automatiseert, win je tijd en kunnen je mensen zich focussen op hun kerntaken. En je beschikt over informatie over je huidige klant en je toekomstige klant.

CRM bouw

Marketing is de laatste jaren steeds complexer geworden. Er zijn meer kanalen waar langs gecommuniceerd kan worden en er is sprake van veel vluchtiger gedrag van doelgroepen. Het is dan ook zaak om op het juiste moment díe informatie voor de potentiële klant beschikbaar te hebben waar hij op dat moment naar op zoek is. Zolang aan je binden dat deze vervolgens een klant wordt. En klant blijft. En een klant onderhoudt je met behulp van een goed en werkbaar Customer Relation Management-systeem. (CRM bouw). Hiermee kun je op eenvoudige wijze informatie opvragen en delen met alle betrokken partijen.”

Zijn deze oplossingen te duur en te complex voor de bouw? Zeker niet. Er zijn goede producten beschikbaar die zowel een marketingoplossing als CRM in zich hebben en waarmee je echt een inzicht in de vragen van je klant krijgt en de klant kunt onderhouden. Niet eenmaal een opdracht maar een klant voor lange tijd. Dat is wat er in de bouw nodig is.

Fictie of werkelijkheid!

De concurrentie is groot. Klanten willen niet alleen maar producten maar juist diensten, echte  service ervaren. Ze willen zelf zoeken naar de beste man voor hun uit te voeren plan. Dat doen ze online. Wordt je niet gevonden dan wordt je niet gekozen en sta je uiteindelijk zonder werk. Houd op met proberen en ga professionaliseren!  Marketing voor de bouw is geen fictie maar werkelijkheid!

Wil je ook op marketing gebied professionaliseren? Kom naar B2B Marketing Expertsessie Bouw

Op 10 april organiseren wij samen met RVS Marketing een de B2B Marketing Expertsessie voor de Bouw in The Student Hotel Eindhoven. Klikss zal dan alle ins en outs van de opkomende tool bespreken. Daarnaast zal tijdens deze sessie RVS Marketing onderzoeksresultaten presenteren wat werd afgenomen in het najaar van 2017 onder veertig marketing managers in de bouw. En Marlene Dekkers van Marketing Accent gaat het hebben over zakelijk vloggen. Zorg dat je er bij bent! Inschrijven kan kosteloos via: https://b2bmarketing.nu/