fbpx

Integratie CRM met marketing automatiseringstool? Moeilijk?

27 augustus 2019
27 augustus 2019 Mayke van Gerven

Marketing en sales zijn onafscheidelijk of zouden dat op zijn minst moeten zijn. In het verleden moest de sales zelf gaan zoeken naar een potentiële klant. Vervolgens moest onderzocht worden hoe deze te bereiken was en dan kwam de belangrijkste vraag; wat zijn de werkelijke behoeftes van die potentiële koper? En dan kon de verkoop pas beginnen. Tegenwoordig wordt dit door marketing opgepakt. Sales en marketing zijn geïntegreerd!

Marketing automatiseringstool

Met behulp van een marketing automation platform kun je niet alleen volgen wat de potentiële koper bekeken heeft, maar ook hoe lang deze er over heeft gedaan en hoe die op je website terecht is gekomen. Is er ook nog een formulier ingevuld? Dan kun je deze koper “verwennen” met allerlei informatie die relevant voor hem of haar is en dan ook nog eens grotendeels automatisch.

Kortom, met marketing automatisering kun je met een slimme aanpak informatie verkrijgen van je potentiële koper.

Delen van informatie

Het is wel belangrijk dat de informatie uit dat fantastische marketing automatiseringssysteem gedeeld wordt met de rest van de organisatie. Dat kan natuurlijk door iedereen toegang te geven tot de marketing automatiseringstool. Maar vaak hebben de sales een eigen CRM in gebruik. CRM is natuurlijk wel de kern van je bedrijf; je klantdata, je opportunities, je afspraken etc. Alles staat in CRM! Hoe komt de sales dan aan die informatie vanuit marketing?

Datadeling

Stel dat je een campagne uitvoert vanuit marketing met je marketingautomatiseringstool. Het CRM dat de sales gebruiken moeten met de gegevens van de leads aan de slag, om de verkoopactiviteiten te beginnen. Natuurlijk wil je vanuit marketing ook weten of sales “de deal” gescoord heeft. Met deze informatie kan marketing met de marketing automatiseringstool nauwkeurig de doelgroep segmenteren en hen voorzien van voor hen relevante en interessante informatie.

Klantervaring

Klanten zijn de kern van je bestaan en je wil dan ook een goede band met hen. Vaak beginnen marketingafdelingen met een marketing automatiseringstool zonder integratie met de andere applicaties of sales met een eigen CRM. Daardoor blijven het eilandjes. Terwijl de integratie juist kan helpen met het verbeteren van de klantervaring, hetgeen (mist er iets mee gedaan wordt) leidt tot een tevreden klant!
Geautomatiseerde marketing gaat niet alleen over het leveren van de juiste inhoud aan de juiste doelgroep. Het gaat ook over het terugbrengen van de juiste inzichten in de juiste applicaties zodat je de volgende keer nog meer gerichte inhoud kunt leveren.

Handmatig

In veel gevallen gebeurt het delen van data tussen afdelingen nu handmatig met behulp van Excel sheets. Vaak gebeurt dat te laat en is de kans op fouten groot. Of nog erger.. door te laat reageren kan een lead daarmee verloren gaan. Uiteindelijk wordt er maar weinig gedaan met die gedetailleerde informatie.

Integratie is key

Het is dus belangrijk dat je marketingautomatiseringstool goed integreert met andere applicaties die binnen het bedrijf gebruikt worden. Waardoor informatie tijdig wordt aangeleverd men de verkopen omhoog gaan.

Een paar voordelen op een rij:

  • De verkoper hoeft de klant niet te zoeken, de klant komt naar je toe;
  • Inzicht in de gegevens van de potentiële koper;
  • Zichtbaarheid in de voorkeuren van de leads;
  • Inzicht hoe je leads kunt benaderen;
  • Geen handmatige verwerking;
  • Tijdig aan de slag bij de koper.

Standaard integratie CRM en marketing automationtool 

Marketing automatiseringstools bieden soms standaard CRM aan binnen hun applicaties zodat er een volledige integratie is tussen marketing en sales. Sommige applicaties, zoals SharpSpring, bieden daarnaast een sales automatiseringsmodule aan. Zodat zowel marketing als sales binnen één applicatie nog succesvoller kan zijn.
Wil je toch je eigen CRM behouden en wil je met een marketing automatiseringstool samen laten werken, dan is integratie van de applicaties de oplossing. Dat kan natuurlijk met tools als Zapier en PieSync. Maar een koppeling die gemaakt wordt met behulp van een Application Programmable Interface is de meest betrouwbare oplossing. Daarmee kunnen de applicaties van marketing, sales en administratie op maat  geïntegreerd worden. Een applicatie als SharpSpring biedt hiervoor ruime mogelijkheden.

Zoek je een partner die je niet alleen met marketing automatisering helpt maar je ook kan ondersteunen met de integratie of wil je kennismaken met marketing automatisering?

Neem contact of vraag een demo aan!