Marketing investeringen in tijden van recessie levert meer op!

26 maart 2020
26 maart 2020 Mayke van Gerven

Recessie! Wat nu?

Marketing tijdens een recessie? Wat doe je als bedrijf?
Je keuzes hebben enorm veel effect op je bedrijfsvoering. In economisch moeilijke tijden zijn die keuzes misschien nog wel belangrijker. En in zo’n moeilijke tijd zitten we nu. We kunnen er niet onderuit. We zitten al in een recessie!

Om ons heen zien we bedrijven al snel aan de slag gaan om keuzes maken. En die keuzes hebben onder andere te maken met:

  • Heb ik voldoende vermogen om de crisis door te komen?
  • Heb ik een nog voldoende orders?
  • Kan ik al mijn personeel aan het werk houden?
  • Kan ik mijn producten nog leveren?
  • Welke kosten kan ik besparen?
  • Welke investeringen kan ik stopzetten?

Korte termijn

Deze vragen hebben allemaal te maken met de situatie op relatief korte termijn en met de direct ontstane situatie. In een reactie daarop beginnen bedrijven veelal meteen de kosten te reduceren. Tijdelijke krachten hoeven niet meer te komen werken. Er wordt bezuinigd op allerlei uitgaven van facilitaire aard. Van papier tot toner voor een printer en de kosten van eventueel een bedrijfsrestaurant of nog erger… de koffie! herkenbaar? Ook wordt er snel bezuinigd op kosten die als indirect bestempeld worden: Personeelszaken, schoonmaak en ook marketing. En in het kader van dit bericht is het de vraag is of dat laatste nu wel verstandig is.

Geld besteden aan marketing

Normaal gesproken wordt er wordt bij het investeren in marketing vanuit gegaan dat het product of dienst ook gekocht- en geconsumeerd kan worden. En als dat niet kan, waarom zou ik dan geld aan marketing besteden?

Terwijl in het kader van keuzes maken de volgende vragen ook valide zijn:

  • Ben ik ná de crisis snel in staat nieuwe orders binnen te halen?
  • Wat is er met mijn naamsbekendheid gebeurd in de tijd van recessie?
  • Ben ik nog steeds het ‘vertrouwde’ merk voor mijn klanten?

Want juist in tijden van recessie is het heel belangrijk je directe relatie met je klanten, en zelfs potentiële klanten, te onderhouden, ook als het economisch niet goed gaat!.

Heb je de marketing volledig stilgelegd, dan is het opnieuw opstarten veel zwaarder!

Waarom investeren in marketing tijdens een recessie.

Er zijn heel belangrijke redenen om door te gaan met marketing tijden een recessie:

  1. In crisistijden stellen bedrijven en consumenten hun aankooproutines, prioriteiten en leveranciers bij. Dan is het belangrijk dat jouw bedrijf nog steeds zichtbaar is.
  2. Als andere bedrijven hun marketing ‘stil leggen’, kun jij je des te meer onderscheiden en nog doeltreffender campagnes voeren omdat er simpelweg minder concurrentie is. Je steekt er snel bovenuit!
  3. Je laat als bedrijf zien dat je nog gezond bent! Want jij staakt niet meteen je marketing activiteiten.
  4. Uit onderzoeken en studies** is gebleken dat een goede marketing- en reclame strategie gedurende een periode van recessie ook nog jaren na de recessie een positief effect had.

Kortom: Het is en blijft verstandig, ook economisch om te blijven investeren in marketing en reclame tijdens een recessie.

Wat kunnen wij als marketing bedrijf doen?

Marketing bedrijven moeten bepalen wat de klant nu echt nodig heeft. Door in te spelen op de gewijzigde behoeften van de klanten en de financiële mogelijkheden. En te komen met meer actueel aanbod en oplossingen die snel iets opleveren: Heb je een machine ontwikkeld die 20% bespaart of een dienst die geld bespaart, dan is het de juiste tijd om dat te promoten. Want daar zijn je klanten nu extra gevoelig voor!

Breng focus aan

We gaan bepalen welke diensten nu succesvol zijn en winstgevend. Maar ook werkelijk iets opleveren voor u en je klanten.  Welke activiteiten verdienen extra aandacht? We gaan focussen op de belangrijke zaken die er toe doen. Het is nu beter om één boodschap uit te sturen als veel verschillenden. Dat geeft rust en vertrouwen.

Op de korte termijn alleen bewezen technologie gebruiken

Door te kiezen voor kanalen en media waarvan je weet dat ze werken, ben je meer effectief. Zeker als je dan rekening houdt met de veranderende vraag en wens. Je kunt hier denken aan direct marketing, email campagnes, social media en promotie van je producten. Het allerbelangrijkste blijft de digitale poort van je bedrijf, een goede  en vindbare website met teksten die aanspreken. Hoe vaak zien we niet dat er een mooie website ontwikkeld is maar nauwelijks relevante teksten? Dat is zonde van je geïnvesteerde geld!

Wij zorgen dat je zichtbaar blijft

Wij weten dat de eerste neiging is om in moeilijke tijden kosten te verminderen en te snijden in marketing- en reclamebudgetten. En het is nu juist veel belangrijker om zichtbaar te blijven als bedrijf. Dat kan op veel manieren. Met producten, diensten maar vooral ook persoonlijke verhalen. Daarmee blijf je vindbaar en zichtbaar.

De tijd om veranderingen door te voeren

Wilde je als bedrijf al langer veranderingen doorvoeren? Maar lukte dat niet door de dagelijkse rompslomp? Dan is nu het moment gekomen om dat te doen. Dan is het ook goed om de buitenwereld op de hoogte te stellen van de veranderingen. Deel en geef je klant het gevoel dat je dit met rust en evenwicht doet. Niet uit paniek.

 Laat je klanten de recessie vergeten

Als jij als bedrijf een solide en rustige indruk maakt en je komt met mooi oplossingen; dan vergeet je klant dat we in een recessie zitten. Die boodschap uitdragen geeft een gevoel van kracht. Laat je klant die kracht en rust voelen. En geef aan: ‘samen gaan we hier uit komen

Zoals eerder in dit stuk aangegeven is marketing juist zeer belangrijk in deze tijd. Vele onderzoeken** onderbouwen dit punt. Hoe jij als bedrijf in de markt staat in een tijd van recessie, maakt je succes in de toekomst.

En wij willen graag met je bedrijf deze strijd aangaan.

Klaar voor een (video) gesprek? Neem contact met ons op!

 **Professor Gerard J. Tellis (Marshall School of Business, Los Àngeles) verdiepte zich in het antwoord op die vraag aan de hand van een meta-studie van bestaand empirisch onderzoek over de materie die in 2009 werd gepubliceerd in Journal of Advertising Research.