fbpx

Online in de maakindustrie: Herken snel je potentiële klanten

9 mei 2019
9 mei 2019 Jan Steur

De maakindustrie is een conjunctuur gevoelige sector. Gaat het goed met de economie, dan is er meer dan voldoende werk, zoals nu. Maar wat gebeurt er als de economie weer afkoelt en het werk niet meer voor het oprapen ligt? De keuze voor een bedrijf wordt veel bepaald door mond-op–mond reclame; “ons kent ons”. Dat is al lang zo en er is niets mis mee. Maar dat is in deze “online” tijd niet meer voldoende, ook niet in de maakindustrie. Een bedrijf moet zich naast mond-op-mond reclame ook online onderscheiden! Online in de maakindustrie, ben je daar klaar voor?

Werk hebben en werk houden

De uitdaging om voldoende werk binnen te halen en succesvol te blijven is en blijft groot en wordt steeds groter. Nu bestaan betekent nog niet dat je volgend jaar nog bestaat. Goede producten en innovaties worden zonder goede marketing geen succes.  Die situatie maakt marketing voor veel bedrijven in de maakindustrie zoals machinebouw en metaal belangrijker dan ooit om je naamsbekendheid te vergroten, nieuwe klanten te bereiken en nieuwe opdrachten binnen te halen.

Herken snel je potentiële klanten

Een websitebezoeker van jouw website kan een prospect of zelfs klant worden. Je wil graag deze bezoeker leren kennen. Via je IP-adres of een cookie laat je als websitebezoeker een spoor van informatie achter. Door openbare informatie over een IP-adres te koppelen aan bedrijfsgegevens, ontstaat een goed over welke bedrijven je site bezoeken. Via onze identificatie software kom je erachter wie deze potentiële klanten zijn.

Meld je aan en probeer een maand gratis

Meer dan alleen bedrijfsnaam

Je weet dan in ieder geval wie je bezoekers zijn. Maar zolang ze zich niet zelf aanmelden mag je deze contacten niet benaderen. Hoe ga je nu zorgen dat ze zich gaan aanmelden? Klikss kan je nog veel meer informatie geven over je websitebezoekers dan bedrijfsnaam en contactgegevens. Denk bijvoorbeeld aan bezochte pagina’s, branche informatie, sociale media profielen, aantal werknemers en omzetgegevens. Ook hoe ze je website gevonden hebben. Zo heb je alle informatie binnen handbereik om bedrijven en personen die interesse hebben in je product of dienstverlening te “benaderen” en als warme lead binnen te halen. Hoe pak je dat aan?  Dat kan met SharpSpring, een software tool die Klikss levert. Maar met of zonder tool, de onderstaande activiteiten blijven daarbij belangrijk.

Van kijker naar koper

Leads zijn bedrijven of particulieren die geïnteresseerd zijn in waar jij goed in bent. Een lead is in eerste instantie iemand die naar je website gaat. Belangrijk is dat deze leads je vinden en dat je ze herkent. Door noemenswaardige content op je website, trek je leads aan via je website en kun je mensen aanzetten tot een aankoop. Ze krijgen een positief gevoel bij je bedrijf en nemen contact met je op of downloaden de gewenste informatie.

Van vinden naar gevonden worden

Heb je je website gemaakt en is daar al een tijd niets meer aan veranderd?
Een website die niet verandert wordt op den duur minder goed gevonden. Je kunt je website snel weer vindbaar maken door onder andere de volgende acties:

  • Video’s en foto’s van je werk op de website plaatsen
  • Blogs maken
  • Aanbevelingen van klanten op de website plaatsen

Door video’s en blogs te promoten via social media als facebook, linkedin, youtube, instagram en ook pinterest, en de media te laten verwijzen naar je website, haal je de potentiële klanten naar je toe.

Wil je weten hoe?

Wij maken je vindbaar

De personen achter je bedrijf

Mensen willen zich met je kunnen identificeren. Als je website alleen gevuld is met technische termen dan gaat dat niet gebeuren. Laat je gezicht zien, de persoonlijkheid van je bedrijf. Door een verhaal te vertellen word je boodschap persoonlijk en uniek en ook nog eens makkelijker te begrijpen en te onthouden.

Naast een persoonlijke boodschap over je bedrijf kun je ook gebruik maken van een blog. Schrijf een verhaal over je aanpak of je werk. En leg niet uit hoe je je werk doet maar vooral waarom je het op die manier doet. Dan val je op. Het kan natuurlijk zo zijn dat je het lastig vindt om zelf te schrijven? Wij helpen je graag daarbij. Jij vertelt het verhaal en wij schrijven het op.

De concurrentie is groot. Klanten willen niet alleen maar producten maar juist diensten, echte service ervaren. Ze willen zelf zoeken naar het beste bedrijf voor hun uit te voeren werkzaamheden. Dat gebeurt steeds meer online. Wordt je niet gevonden dan wordt je niet gekozen en sta je uiteindelijk zonder werk. Houdt op met proberen en ga professionaliseren!  Marketing is geen fictie maar werkelijkheid! Online in de maakindustrie wordt noodzaak. Klikss pakt dit werk graag voor je op, zodat jij je kunt bezig houden met je opdrachten.

Neem contact met ons op

 

, ,