fbpx

Top 7 marketing trends in 2020

6 januari 2020
6 januari 2020 Mayke van Gerven

Ben jij nog bezig met jouw marketingplan voor 2020? Neem dan onderstaande marketing trends mee! In 2020 veranderen de technologieën namelijk sneller! Er komen steeds meer mogelijkheden op het gebied van chatbots, podcasts en data-driven marketing. Ook voor komend jaar staat User Experience hoog in het vaandel. En marketing automation blijft op de agenda! In 2020 wordt het zelfs belangrijker.

Graag delen we de top 7 digitale marketing trends: 

1. Socialmessaging apps

Social media-applicaties zoals Facebook Messenger en WhatsApp worden niet langer alleen privé gebruikt om berichten naar vrienden te sturen, maar deze applicaties worden steeds populairder bij bedrijven om met hun klanten te communiceren. Messaging apps zijn populair bij bedrijven omdat klanten het nuttig vinden om direct contact te hebben. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om gepersonaliseerde marketing te voeren. Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven hier gebruik van maken. Enkele voorbeelden zijn: klanten informeren over hun bedrijf/productenuitnodigingen sturen voor eventsverkoop stimuleren en klantenondersteuning bieden. 

2. Videomarketing

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En bewegend beeld (video) is zeker onderdeel van je contentstrategie (of als losse video marketingstrategie). De toevoeging van een video op pagina’s kan de conversie met 80% verhogen. Een video kan ingezet worden op verschillende kanalen. Het wordt zo gemakkelijk om video te maken. Filmmateriaal wordt steeds goedkoper en de kwaliteit van smartphonecamera’s is de afgelopen jaren enorm gestegen. Om meer engagement te verkrijgen, kun je het beste een videopost of een livebroadcast op Facebook, Instagram of LinkedIn plaatsen. Live video is namelijk hot. Je kunt het ook gebruiken voor interviews, product demo’s, je productieproces te laten zien en bijvoorbeeld om een kijkje te geven van je evenement

3. Chatbots

E-mail is er al lang en zal nog zeker voor een lange tijd gebruikt worden. Maar wat bedrijven in 2020 zullen moeten doen is meer communicatiekanalen gebruiken. Chatbots zitten in de lift!  Ze nemen heel wat werk van customer service over voor heel wat bedrijven. Slimme technologie zorgt ervoor dat een chatbot steeds meer kan en de vragen en intenties van klanten steeds beter herkent.  De voorspelling is dan ook dat organisaties in 2020 steeds meer gebruik zullen gaan maken van deze technologie. Ook vanwege “de nieuwe generatie” die het werkveld gaat betreden. SharpSpring (marketing automation leverancier) speelt hierop in en zullen komend jaar een chatbot integreren in hun tool. Naast chatbots zul je meer mensen zien die gebruik maken van tools die push-meldingen zoals Abonnees mogelijk maken.

4. Personalisatie

Consumenten zijn het beu om alledaagse advertenties te zien die niets met hen te maken hebben. Ze zappen de programma’ s weg terwijl advertenties worden uitgezonden. Personalisatie is werkelijk de toekomst voor digitale marketing. En dat is wat consumenten vandaag de dag al verwachten. Uit een recente studie blijkt zelfs dat 79% van de consumenten zich gefrustreerd voelt wanneer de inhoud van hun kijkgedrag niet aan hen is aangepast. Door personalisatie kun je meer van je bezoekers omzetten in klanten. Op basis van nauwkeurig meten van campagnes en analyse van data kun je nauwkeuriger een buyer persona opstellen en de juiste boodschap aan de juiste persoon op de juiste tijd overbrengen. Een basisvoorbeeld hiervan is GoogleGoogle kan advertenties verkopen op basis van jouw zoekopdrachten, net zoals Facebook advertenties kan aanbieden op basis van wat je leuk vindt, waar je bent (geweest) en wat de interesses van je directe omgeving zijn.

5. Next-gen marketingautomation

Marketing automation staat al een aantal jaar hoog op het verlanglijstje van marketeers. Veel marketeers zijn dan ook al gestart met een marketing automation toolIn 2020 wordt het gebruik van marketing automation nog belangrijker. De ROI van marketing moet worden aangetoond en het marketing automation-platform moet worden geïntegreerd in de rest van de technologie die binnen de organisatie wordt gebruikt. Zo is een koppeling met je CRM en een Customer Data Platform noodzakelijk om een goed beeld te krijgen van de resultaten van je marketingactiviteiten en het totale beeld van je klant.  Als klap op de vuurpijl beginnen softwareoplossingen nu Artificial Intelligence te integreren om betere aanbevelingen te geven. En als je het goed wilt doen, zul je gebruik moeten maken van AI en automatisering.

6. Voice Search

Aangezien de technologische groei steeds sneller doorzet, zullen meer en meer mensen smartphones met voice assistants gaan gebruiken. Functies zoals Google, Alexa en Siri zijn nuttig in digitale marketing. Met deze functies kan je zoeken, tekst lezen en zelfs tekstberichten dicteren, zodat je handsfree kunt werken. In een recent onderzoek blijkt dat 31% van de smartphone-gebruikers in de wereld minstens één keer per week een voice-activated search gebruikt, zoals Siri. In 2020 zal 50% (“Comscore”) van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd door middel van spraakonderzoek. Hiermee is voice research een van de grootste trends in online marketing in 2020. Maar is dit één van de “echt” één van de nieuwe marketing trends? Heeft iedereen het daar al jaren over? Optimaliseren voor voice search is een geweldige manier om je merk meer uit te laten komen, maar hoe gaat dat zich vertalen in verkoop? We hebben tot nu toe niet al te veel oplossingen gezien als het gaat om het inspelen op uw voice search verkeer, buiten Jetson.ai. Jetson.ai, maakt het mogelijk dat mensen kunnen kopen van je site met behulp van voice search.

7. Growth hacking 

Een term die in de online marketing-wereld steeds vaker voorbij komt, is ‘growth hacking’. Vooral in de startup-scene is growth hacking hot item, maar wordt inmiddels breed ingezet door bedrijven daarbuiten. Growth hacking is niks anders dan pragmatisch je aannames testen bij de doelroep, in plaats van maandenlang een strategie te bedenken en deze blind uit te rollen – om er vervolgens achter te komen dat je doelgroep er helemaal niet op zit te wachten. Het proces is simpel maar krachtig. Van data-analyse tot testen weer terug naar die analyse.  

Klaar voor het nieuwe jaar? 

Heb je hulp nodig met het maken van je marketingplan? Of met het toepassen van een van deze digitale marketing trends binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op, waarin we je helemaal klaarstomen voor het nieuwe jaar.