Wat is Content marketing
Op een aantrekkelijke manier creëren en publiceren van relevante content voor potentiële klanten om en te voorzien van belangrijke informatie of hen een helpende hand te bieden.
Zonder meteen je eigen product of dienst aan te prijzen. Het helpt de potentiële en bestaande klant bij het maken van keuzes.
Klanten hebben behoefte hebben aan informatie. Door goede content aan te bieden wordt er voor gezorgd dat klanten en potentiële klanten naar je website toe geleid worden en daarop antwoorden vinden zodat ze zaken met je gaan doen.
Daarnaast zijn er andere voordelen als:
- Je leert je klanten beter kennen. Je kunt hen immers volgen.
- Het bouwt een gemeenschap van loyale klanten. Voor goede content komen ze graag terug.
- Het versterkt het vertrouwen in uw merk. Inhoud met kwaliteit inhoud die regelmatig wordt geleverd, maakt uw merk een autoriteit op uw onderwerp. Het is belangrijk om een autoriteit te zijn, omdat het vertrouwen bouwt en dat nemen klanten mee bij hun beslissing.
- Inhoud voegt waarde toe. Zeker een potentiële klant die naar die informatie op zoek is.
Content creatie
Iedereen kan content creëren. Het maken van inhoud die waardevol en relevant is voor je doelgroep en van goede kwaliteit vraagt een goede voorbereiding, middelen, kennis en een aantrekkelijke manier van schrijven.
Dat is ook niet iedereen gegeven
Content creatie of content marketing is steeds belangrijker geworden door de sterke toename van online en social media. Bedrijven die serieus werk maken van het leveren van goede inhoud zien ook dat de website conversie bij bedrijven die content marketing gebruiken vele malen hoger is. En dat is logisch, omdat je klanten en prospects via Social Media blogs, whitepapers en nieuwsbrieven lezen en video’s bekijken. Wanneer ze de inhoud goed vinden wordt deze ook weer gedeeld.
Het is wel belangrijk te weten waarom de content gemaakt wordt en voor wie. Belangrijk hier is te weten wat uw potentiële koper is en wat deze nodig heeft en wie er dus echt kunnen profiteren van de creatie van inhoud.
De magie komt wanneer inhoud voor uw publiek of klanten op het juiste moment plaatst, precies wanneer ze het nodig hebben.
In vijf stappen naar content creatie
1. Kies je persona’s
Bij de eerste stap is kies je personas. Vraag jezelf af; wie is je ideale propect / doelgroep? Met wie ga je eigenlijk communiceren via je content, wat je hen te vertellen hebt en waarom zij dat interessant zouden vinden.
Een buyer persona helpt je om je klant en doelgroep te visualiseren. Wie is dit en welke verschillende doelgroepen bestaan er bij jouw bedrijf? Moeten we de verschillende doelgroepen anders aanspreken en wat doen we wel of niet bij bepaalde doelgroepen?
2. Beschrijf het gedrag per fase
Het is tijd om de informatie te structureren en de rode draad te vinden in het aankoopgedrag van de buyer persona. Dit doe je door het aankoopproces in fases op te delen en te beschrijven wat er gebeurt. Bedenk per fase wat de vraag is van je potentiele klant. Wil de consument bijvoorbeeld een aankoop gaan doen, zich informeren over een bepaald onderwerp.
3. Kies je kanalen
Natuurlijk ga je voor de kanalen waar je persona’s gebruik van maken.. Er zijn veel offline en online mogelijkheden waar je anders misschien niet aan denkt. Natuurlijk kijken veel mensen op je website en moet die optimaal zijn.
4. Personaliseer je content aan de hand van klantendata
Op dit punt wordt de “user state” van belang. De user state kun je zien als de gebruikersstatus van een consument: wie is het, waar is hij en wat wil hij? Dit is deels afhankelijk van in welke fase van de customer journey een consument zit, en in welk segment die zich bevindt.
Als je organisatie werkt met systemen (of websites) waarbij klanten inloggen, heb je een ruime voorsprong. Daardoor weet je bijvoorbeeld welk bedrijf hij werkt of welke functie hij heeft. Dat betekent dat je je content dan veel gerichter kunt creëren. Hoe gerichter, hoe beter!
De content die je uiteindelijk maakt is dus afhankelijk van hoeveel informatie je hebt over gebruikers en hoe goed je daar gebruik van maakt. Probeer dus een klantendatabase op te bouwen met zoveel mogelijk informatie, én deze up-to-date te houden.
5. Aan de slag!
Denk out of the box! Zorg dus voor een juiste fit met je gekozen kanaal en doelgroep.
Dus denk goed na over de behoefte van een klant en schrijf niet vanuit de behoefte van het bedrijf! Wat wil je uitstralen! Richt je op een specifieke doelgroep en stel een doel. Kies je platform en kanalen en zorg dat deze optimaal werken.