Wat doet marketing automation?
De samenwerking tussen marketing en sales gaat niet altijd vlekkeloos. Toch is de samenwerking noodzakelijk om nieuwe klanten binnen te halen. Enerzijds heb je voor samenwerking intrinsieke motivatie nodig en anderzijds moet je het gemakkelijk maken om samen te werken. En dat kan door ze samen te laten werken in één tool. Ofwel een marketing automation tool met geïntegreerd crm.
Inrichten van de tool
Daarbij is het belangrijk dat je weet wat je wil verkopen, aan wie en hoe je dat wil doen. Maar ook wat je zelf echt belangrijk vindt. Deze informatie verwerken we in de tool zodat deze meteen ingezet kan worden. Zo zetten we doelgroepen op in het systeem (persona’s) en ook leggen we daarbij uit waar bijvoorbeeld, lijsten, formulieren en landingspagina’s zich bevinden en hoe die gemaakt worden. En om de resultaten te meten, maar ook steeds maar weer bij te kunnen sturen zetten we rapportages en statistieken op. Daarmee komen de samenwerkende teams al snel tot een goed resultaat. En dat resultaat zorgt ervoor dat de teams nog meer willen en gaan samenwerken.
Het is belangrijk om goed te volgen en wie er naar je content kijkt. Maar zeker ook wie er informatie download en wie echt geïnteresseerd is. Hierdoor kun je vast stellen wanneer een potentiële klant koop bereid is. In dat geval gaat de lead van marketing naar sales. Daardoor kan de verkoper met meer en vooral goede informatie over de lead aan de slag. En daarmee overtuigt de verkoper de prospect eerder. Juist omdat er informatie beschikbaar is die de prospects kan overtuigen om klant te worden, want er zijn immers al veel stappen gezet.
Automatiseren voor meer leads
Het proces om leads naar je toe te trekken kun je automatiseren. En dat kun je doen door de automatiserings-flows in te richten met marketing automation software. Daarmee bereik je de volgende doelen:
- Het in kaart brengen van profielgegevens van leads en klanten door het inzetten van tracking (volgen). Dit om te meten wat een individu doet en het opslaan in een database om alles terug te kunnen vinden (big data idee).
- Het automatiseren van herhalende taken die de efficiency verhoogt en menselijke fouten voorkomt.
- Het verwerken van grotere aantallen gegevens.
Van marketing qualified leads naar sales qualified leads
Door gebruik te maken van de technische mogelijkheden van je marketingtools kun je op een heel efficiënte manier veel meer marketing qualified leads (mql’s) omzetten in sales qualified leads (sql’s). Kortom ; Marketing automation helpt je meer focus in je activiteiten te brengen, terwijl je zelf volledige controle houdt. Er zijn veel Marketing Automation tools. Onze voorkeur gaat uit naar SharpSpring.
Lees hier meer waarom geautomatiseerde lead nurturing standaard zou moeten zijn.
Wat levert marketing automation op?
Verhoogt je ROI
Haal meer rendement uit je campagnes en automatiseer taken.
Leadnurturing
Begeleidt je prospects die nog niet klaar zijn om over te gaan tot een aankoop. Tot ze dat wel zijn.
Verbetert de klantrelatie
Zet Marketing Automation in om klantrelaties te onderhouden en uit te breiden.
CRM
CRM is het hart van organisatie. Sales en marketing werken samen vanuit één klantendatabase.
Schaalbare Marketing
Maak je marketing schaalbaar door repeterende taken en processen te automatiseren.
Voorspelbaar
Maak je marketing en sales voorspelbaar door te meten.
Relevanter voor de klant
Biedt gericht content aan op een doelgroep, waardoor de content relevanter is voor de klant.
Inzicht in de klant
Meer inzicht in de klant door verschillende doelgroepen te definiëren.
Social media management
Manage je social kanalen vanuit één tool!